gigabyte_aorus_z790_master_x_1 gigabyte_aorus_z790_master_x_2

Gigabyteova Master X ploča dolazi u neizmijenjenom stanju u odnosu na prošlogodišnji model, barem što se pakiranja tiče. Kutija je u istim bojama, dodan je naravno onaj X sufiks u imenu i to je to. Straga se nalaze malo detaljnije informacije o proizvodu, među kojima se najvažnijom čini implementacija WiFi 7 modula. Straga se nalaze i slike proizvoda, i još nekoliko novosti koje ova ploča donosi, a to su kopče za M.2 sockete o kojima ćemo nešto više kasnije.

Ploča je odlično zapakirana i zaštićena, a uz nju kupac dobiva sljedeći bundle:

• high gain WiFi 7 antena
  • pamflet s regulatornim obavijestima (korisničke upute su online)
  • naljepnice
  • mikrofon za upravljanje glasom
  • G konektor za prednji panel
  • dva SATA kabela
  • produžni RGB kabel

Ništa se ovdje nije znatnije promijenilo u odnosu na prošlogodišnji model, pa su i pakiranje i bundle jako dobro poznati.

gigabyte_aorus_z790_master_x_3

Gigabyte je napravio minimalne izmjene u dizajnu hladnjaka i elemenata na ploči, a i grafike su malo izmijenjene. No, na prvi pogled će vam Master i Master X ploče izgledati identično. Ono što je zanimljivo su funkcionalne izmjene na M.2 hladnjacima koji sada imaju vrlo jednostavne mehanizme za kopčanje što će te vidjeti kasnije. Generalno, dizajn se nije bitnije mijenjao još tamo od Z590 Master ploče. Nenametljiv je, sviđaju nam se sivi tonovi, a opet ploča odiše robusnošću i kvalitetom materijala te izrade. Svi PCIe konektori su pojačani i zaštićeni, a PCIe 5.0 x16 ima i novi PCIe UD Slot X dizajn koji prema proizvođaču ima 10x čvrstoću za masivne grafičke kartice.

gigabyte_aorus_z790_master_x_4

Layout ploče je kao i kod ranijeg modela odličan jer ništa ničemu ne smeta, što je i najbitnije. Sve je lako dostupno i smješteno uz rubove ploča. Kvaliteta svega je kao što smo napisali na visokom nivou i Gigabyte posebno ističe dvostruku debljinu bakra u unutarnjim vodovima, 8-slojni PCB, NanoCarbon Fins-Array III hladnjak na VRM-u (slagan od aluminijskih limova), tehnologiji Direct-Touch Heatpipe II (toplovodna cijev koja povezuje hladnjake ujedno i direktno dodiruje komponente VRM-a, tj. preko termalne podloške), te 12W/mK termalne podloške. Tu je i NanoCarbon aluminijska stražnja ploča za učvršćenje konstrukcije i dodatno hlađenje, a za lakše izbacivanje grafičkih kartica i tipka na desnom rubu ploče – sve dobro poznato.

gigabyte_aorus_z790_master_x_5

Napojna jedinica je 20+1+2-fazne konstrukcije. Svaki od dvadeset integriranih MOSFET-a je maksimalne snage 105 ampera (Renesas RAA22010540) koji su direktne konfiguracije i kontrolirani od strane Renesasovog 229131 20-faznog kontrolera. Tu je još jedna Vccgt faza s istim 105-amperskim MOSFET-om, te dvije Vccaux faze s nešto slabijim MOSFET-ima.

Za hlađenje VRM-a je kao i do sada korišten Fins-Array III hladnjak, s manjim izmjenama u dizajnu – više kozmetičkim. Slagan je od tankih aluminijskih limova i spojen s 8-milimetarskom toplovodnom cijevi s hladnjakom od punog aluminija. Oba hladnjaka imaju tzv. Nano Carbon premaz. Gigabyte je koristio i bolje 12W/mK termalne podloške, koje sjede direktno na toplovodnoj cijevi, a stvaraju kontakt kako s MOSFET-ima, tako i s prigušnicama. Pod punim smo opterećenjem procesora VRM MOS senzor pokazivao maksimalnih 61°C što je odličan rezultat. Čipset se također nije puno zagrijavao, a njegov je senzor pokazivao 42°C. Gigabyte je ponovio dobitnu formulu i time odlično riješio hlađenje ključnih komponenata ove ploče.

gigabyte_aorus_z790_master_x_6

S desne strane socketa se nalaze četiri DIMM utora koji primaju DDR5 memoriju propusnosti do čak 8,26 Gbps prilikom overclockinga. Arhitektura je jasno dvokanalna, a maksimum je povećan na 192 GB zbog 48 GB modula koji su se pojavili u međuvremenu. Tu se još nalaze i standardni 4-pinski konektori za ventilatore i pumpe, jedan RGB header (jedan je uklonjen u odnosu na prošlu generaciju), LED dijagnostika, Power tipka, 24-pinski konektor, dva USB 3.2 Gen 1 interna konektora, i jedan USB 3.2 Gen 2 Type C port s pripadajućim Realtekovim kontrolerom ali u malo drugačijem aranžmanu nego na prošlogodišnjoj Master ploči.

gigabyte_aorus_z790_master_x_7

Na donjoj se strani kao i do sada nalazi metalna ploča s NanoCarbon premazom, koja ima i termalne podloške na komponentama napojne jedinice koje se nalaze s donje strane. Ploča ima ulogu i očvršćivanja cijele konstrukcije.

gigabyte_aorus_z790_master_x_8

Na donjem dijelu ploče su  tri oklopljena PCIe x16 slota, s tim da je onaj gornji PCIe 5.0 x16 dobio potpuno novi, 10x snažniji oklop za teške grafičke kartice. Njega kontrolira od procesora, a donja dva PCIe 3.0 x4 i x1 čipset. Tu je i već dobro znani Realtekov ALC1220-VB CODEC za audio, koji je uparen s ESS-ovim ES9118 DAC-om za slušalice i Gigabyte tu kombinaciju već gura kroz tri generacije. Audio jedinici pomažu i premium audio kondenzatori. Na stražnjim I/O portovima su 5.1 kanalni analogni konektori, te S/PDIF, a softverski je podržan DTS:X Ultra standard. I kod mrežnog se dijela nije ništa previše mijenjalo još u odnosu na Z690 Master model i tu imamo poznati Marvell AQtion AQC113C 10-gigabitni LAN kontroler. Novost je WiFi 7 podrška no o tome na drugoj stranici.

Na dnu su ploče napravljene manje izmjene, tj. tu se sada nalazi treći RGB header, koji je zapravo prebačen s gornje strane. Tu s i dalje konektor za noise senzor (mikrofon), reset tipka, tri 4-pinska konektora za ventilatore i header prednjeg panela. Kao i prethodnica, i ova ploča ima deset PWM/DC 4-pinskih konektora za ventilatore, sedam internih temperaturnih senzora, jedan mikrofon za detekciju buke (eksterni) i dva eksterna temperaturna senzora. Svime se kao i do sada upravlja uz pomoć SmartFan 6 aplikacije. No po tome ništa nije mijenjano u odnosu na Z690 Master.