gigabyte_z690_aorus_master_1 gigabyte_z690_aorus_master_2

Masterica je nadogradnja na Pro model Aorus matične ploče koju smo testirali prošli tjedan, a donosi moćniju napojnu jedinicu, bolje hlađenje i bolju opremu. Sve su ovo naravno ploče s podrškom za DDR5 memoriju, a Gigabyte jasno u ponudi ima i modele koji podržavaju DDR4. Nadamo se kako će uskoro poslati i jednu od tih ploča na test.

U unboxing videu smo mogli vidjeti kako je ploča pakirana i sadržaj kutije koji se sastoji od:

• Gigabyte naljepnica
  • višejezičnog instalacijskog vodiča i detaljnih korisničkih uputa
  • Gigabyte naljepnice za kućište u obliku grba
  • mikrofona za detekciju buke
  • okretne antene za WiFi
  • G konektora
  • vijaka za M.2
  • 4x SATA kabela
  • produžnog kabela za LED trake
  • 2x termalna senzora

gigabyte_z690_aorus_master_3

Z690 Aorus Master ploča prati osnovne smjernice dizajna Aorus ploča i naslanja se kako na slabiju Z690 Aorus Pro, tako i na prethodnicu Z590 Aorus Master. No ipak, dosta je stvari drugačije i ova je ploča posebna na svoj način, bitno je samo da je zadržala nenametljiv dizajn koji će se odlično uklopiti u svako kućište. Za ovu su generaciju najviše promjena doživjeli hladnjaci koji su povećani i “podebljani” jer se sada moraju boriti s više topline nego ranije. I raspored je elemenata na ploči ponešto drugačiji nego na prethodnici, jer su sada grupirali M.2 slotove.

gigabyte_z690_aorus_master_4

Općenito, layout je odličan jer su inženjeri vodili brigu o tome da ništa ničemu ne smeta, i da je sve lako dostupno i smješteno uz rub ploče. Ploča donosi povećane hladnjake pogotovo onaj na prvom M.2 slotu, te na napojnoj jedinici. Proizvođač se hvali kvalitetnom izradom i kvalitetnim komponentama, a to znači dvostruka debljina bakra u unutarnjim vodovima, 8-slojni PCB, NanoCarbon Fins-Array III hladnjak na VRM-u (slagan od aluminijskih limova), tehnologiji Direct-Touch Heatpipe II (toplovodna cijev koja povezuje hladnjake ujedno i direktno dodiruje komponente VRM-a, tj. preko termalne podloške), zatim 9W/mK termalne podloške (visoka provodljivost topline) i tzv. NanoCarbon aluminijska stražnja ploča za učvršćenje konstrukcije i dodatno hlađenje. Svi su PCIe slotovi i DIMM utori pojačani metalom, a tu je kao i obično i niz drugih tehnologija.

gigabyte_z690_aorus_master_5

Gigabyte je posebnu pažnju posvetio napojnoj jedinici. Na Z590 prethodnici je ona bila 18 fazna, s 90-amperskim power stageovima. Na ovoj ploči je konfiguracija 19+1+2 fazna sa 105-amperskim glavnim power stageovima (integriranim MOSFET-ima (low, high side i driver). Time je ona sposobna i za ozbiljan overclocking pod tekućim dušikom, a i BIOS to prati. Zagrijavanje napojne jedinice je u granicama normale s maksimumom od 64°C za VRvcc i 65°C za VR MOS. Jedna faza je namijenjena iGPU-u (Vccgt) i njen je power stage 90-amperski, a dvije su za integrirani PCIe i memorijski kontroler (Vccaux) i njihovi su power stageovi 70-amperski DrMOS. Konfiguracija VRM-a je direktna, s kvalitetnim prigušnicama i Tantalum Polymer kondenzatorima iza svake faze, a četiri takva kondenzatora se nalaze i s donje strane PCB-a.

gigabyte_z690_aorus_master_6

Za dodatno napajanje procesora tu su dva oklopljena 8-pinska EPS konektora, a i sam je 24-pinski konektor također pojačan metalnim oklopom. Masterica jednostavno “vrišti” kvalitetom i odličnom izvedbom, a to se odražava i na visokoj masi. Ploče su sve teže i teže i kućištima nije lako nositi sve te moćne i teške komponente.

gigabyte_z690_aorus_master_7

Memorijski slotovi podržavaju DDR5 memoriju takta do 6.400 MHz (OC) i kapaciteta do 128 GB (32 GB po DIMM utoru). Naravno, layout je dvokanalni. Oko slotova se nalazi mnoštvo elemenata – mjerne točke napona, pet 4-pinskih konektora za ventilatore i AIO pumpu, dva LED headera, LED dijagnostika, Power tipka, dva USB 3.2 Gen 1 interna headera, Realtekov USB kontroler i USB 3.2 Gen 2×2 konektor.