gigabyte_aorus_z690_pro_1 gigabyte_aorus_z690_pro_2

Konačno dolazimo i do Gigabyteovih Z690 ploča, a prva na redu je Aorus Pro. Aorus serija ploča je kao što znamo namijenjena prvenstveno igračima, no naravno podjednako je dobra i za overclocking, ali i opću upotrebu. Ovaj novi model donosi bogatu opremu, unaprijeđeni dizajn i bolju napojnu jedinicu, uz jasno podršku za nove procesore i DDR5 memoriju.

gigabyte_aorus_z690_pro_3

Ploča nam je pristigla prije izvjesnog vremena, kada smo napravili i unboxing, a evo tek je sada stigla na red za recenziranje nakon “gužvovitog” prosinca. U unboxingu ste mogli vidjeti kako je pakirana i što sve dolazi s njom, a na slici iznad je sve skupa lijepo i izloženo:

• korisničke upute za rad
  • Gigabyte naljepnica za kućište
  • 4x SATA kabela
  • okretna WiFi antena
  • 2x eksterne temperaturne sonde
  • mikrofon
  • G-konektor
  • 4x vijka za M.2 uređaje

gigabyte_aorus_z690_pro_4

Prethodnicu ove ploče, Z590 Aorus Pro AX testirali smo u veljači 2020., dakle ni godinu dana još nije prošlo. Takva je kratka sudbina bila Z590 platforme, a za sve je krivac sam Intel. Sada napokon imamo procesore nove arhitekture i novih mogućnosti koji uključuju i DDR 5 te PCIe 5.0 tehnologije koje AMD još nema. Nova je Z690 izgubila sufiks AX u imenu, no zadržala je neke osnovne dizajnerske smjernice. Na prvi pogled je sve manje više isto zbog slične kombinacije boja, no pomnijim pregledom uočavamo i neke veće razlike.

Kao prvo, M.2 utori su sada drugačije grupirani pa je i raspored PCIe slotova drugačiji, a drugačiji je i dizajn hladnjaka. Drugo, tamo gdje je na staroj bio plastični pokrov stražnjih I/O portova, sada je aluminijski pokrov koji je dio rashladnog sustava napojne jedinice. Hladnjaci su povećani, što je i logično zbog masivnije napojne jedinice i većih potreba za strujom novih procesora.

gigabyte_aorus_z690_pro_5

Na audio jedinici sada više nema plastičnog pokrova. a na stražnjim je I/O portovima sada smanjen broj jackova. Layout ploče je dobar, čak tim promjenama i poboljšan. Svi bitni headeri i konektori su uz rub ploče, prostora oko socketa je dovoljno, a SATA portovi su malo spušteni na bolju poziciju nego su bili na starom modelu. Osnovne dizajnerske smjernice su i dalje slične, kombinacije boja su slične i ono što je najbitnije je da ploča nije napadna već smirena i lijepo će se uklopiti u bilo koje kućište. Dimenzije su joj standardne za ATX ploču 30,5 x 24,4 centimetra.

gigabyte_aorus_z690_pro_6 gigabyte_aorus_z690_pro_7a

LGA1700 socket je većih dimenzija od prethodnika, a Gigabyte nije išao Asusovim stopama i rupe oko njega su pogodne samo za montažu hladnjaka namijenjenih upravo tom socketu. Srećom, mnoštvo proizvođača hladnjaka nudi i kitove za nadogradnju pa neće biti potrebna kupovina potpuno novog hladnjaka. No, ako planirate nabaviti najjači procesor, preporuka je ipak moćniji AIO jer je zagrijavanje pod opterećenjem visoko. VRM hladnjaci su povećani i sada imaju rebrastu strukturu kako bi se efikasnije borili s toplinom. Na gornjem rubu ploče su smještena i dva dodatna konektora za napajanje procesora, a Gigabyte se odlučio za 8 + 4 kombinaciju.

gigabyte_aorus_z690_pro_7b

Napojna jedinica je 16 + 1 + 2 konfiguracije faza. 16 je 90-amperskih power stageova ili integriranih MOSFET-a za Vcore, jedna je 60-amperska za Vccgt (integrirana grafika), a dvije su 70-amperske DrMos faze za Vccaux (PCIe i memorijski kontroler). Korišten je Full Direct VRM dizajn što znači da VRM kontroler (RAA229131 kao i kod Maximus Z690 HERO ploče) kontrolira svaku fazu zasebno. Iza integriranih MOSFET-a su kvalitetne prigušnice i Tantalum Polymer kondenzatori. Isto tako, s donje strane socketa se nalazi jedan Tantalum Polymer kondenzator koji služi za stabilizaciju napona procesora pri visokim opterećenjima. Tantalum Polymer kondenzatori su niže impedancije pa smanjuju ripple, a i stabilniji su pri visokim temperaturama.

gigabyte_aorus_z690_pro_7c

Povrh svega se nalaze i dva aluminijska hladnjaka koji imaju nešto kruću termalnu podlošku koja se teže odljepljuje kao što vidimo sa slike. Svoj posao odrađuju solidno, no Gigabyteov BIOS iz procesora izvlači maksimum, pa i malo više, te je stoga i zagrijavanje izraženije. IC termometrom smo izmjerili na vanjskoj strani manjeg hladnjaka najvišu temperaturu od čak 77,5°C, dok je VRM MOS senzor pokazivao maksimalnu temperaturu od čak 90°C. Ovo je bilo pri iznimno visokom opterećenju i9 12900K procesora Cinebenchovom R23 multi core testom u 30 minutnom loopu.

gigabyte_aorus_z690_pro_8

Memorijski su slotovi pojačani, primaju DDR 5 memoriju takta do 6.200 MHz (OC), i maksimalno do 128 GB (4x 32 GB) u dvokanalnom režimu rada. Oko memorijskih slotova se nalaze čak četiri 4-pinska konektora za ventilatore i AIO pumpe, LED dijagnostika, Power tipka, dva LED headera i USB 3.0 i USB 3.2 Gen 2 headeri (Realtekov kontroler), te još jedna dijagnostika od četiri male LED-ice (VGA, CPU, BOOT i DRAM).